Mariël van der Lee is werkzaam als manager Communicatie bij Pcou Willibrord. Samen met haar collega is zij verantwoordelijk voor de communicatie binnen de stichting. De stichting Pcou Willibrord bestaat uit eenenveertig scholen, waarvan dertig basisscholen en elf scholen binnen het voortgezet onderwijs. In deze blog lees je meer over de werkzaamheden die Van der Lee onder andere uitvoert en hoe de afdeling is opgestart.

Begin van de Communicatie
De afdeling Communicatie is pas recent opgezet, waarin Van der Lee de kans kreeg om de afdeling vorm te geven tot op het heden. Voordat Van der Lee bij Pcou Willibrord begon, werd er intern door een kwartiermaker gekeken wat er verbeterd moest worden en waaraan gewerkt moest worden voor het opzetten van de afdeling Communicatie. Daarnaast heeft de stichting weinig budget, dus moet er vaak gedacht worden in creatieve oplossingen.

Interne vernieuwingen
Van der Lee heeft onder andere het intranet, genaamd Scoop, opgezet. Hierdoor kunnen werknemers binnen de stichting met elkaar ervaringen delen en mededelingen ontvangen. Doordat het intranet pas geleden is opgericht, was het mogelijk om dit helemaal een nieuwe inhoud met huisstijl vorm te geven. Hier hoort natuurlijk ook een lancering bij waarin Scoop wordt geïntroduceerd aan alle medewerkers. Volgens Van der Lee wordt Scoop goed opgepakt door de werknemers. Naast intranet zijn er ook altijd kleine vernieuwingen, zoals het aanpassen van vacatures en de open dagen voor scholen. Hiervoor worden dan advertenties geplaats in kranten.

“Als er nog niet zoveel van iets is, dan kan je natuurlijk een verse start maken.”

Perswoordvoering
Nu er een afdeling Communicatie is, houdt Van der Lee zich ook bezig met de perswoordvoering. Eerst worden de vragen van journalisten aangehoord, besproken en uiteindelijk teruggekoppeld. Bijvoorbeeld als er stakingen zijn, dan wil de media graag meer informatie weten. Maar ook met gebeurtenissen, zoals de tram aanslag in Utrecht. Dan komt er een crisisteam samen en bespreken ze de situatie.

“Zulke dingen gebeuren altijd wanneer je een vrije dag hebt.”

Doelen voor de toekomst van het bedrijf
Als laatste heeft Van der Lee nog doelen voor het bedrijf. Zo wil ze de organisatie beter positioneren naar de buitenwereld, dus blijven vertellen wie je bent en wat je doet. Maar ook het verbeteren van de arbeidsmarktcommunicatie behoort tot haar doelen. Zoals de uitstraling van het bedrijf naar buiten presenteren, vacatures onder de aandacht brengen, hoe je nieuwe mensen aan je bindt en het lerarentekort. Intern is het belangrijk dat informatie goed met elkaar wordt gedeeld. Zo mag er meer worden verteld over wat de stichting al heeft bereikt of over de projecten die plaats vinden. Door Scoop kunnen werknemers nu meer laten zien wat ze in de organisatie doen.

Zouden jullie het ook fijn vinden om een verse start te maken met een communicatieafdeling? Neem dan contact op met ons! Wij kunnen je helpen met om de interne communicatie binnen jouw bedrijf te verbeteren.