Ben jij ook benieuwd hoe je het best kan communiceren tijdens grootse veranderingen met jouw medewerkers? Hier sprak ik over met Wilko Thijssen, head of marketing and communications & category management bij Alliance Healthcare. Bij een internationale farmaceutische groothandel, die veel veranderingen heeft meegemaakt, is het van belang dat de interne communicatie optimaal geregeld is. Maar wat is de sleutel tot een succesvolle interne communicatie? In deze blog lees je de ervaringen van Wilko Thijssen. 

Een begrijpelijke boodschap is het halve werk
Een effectieve manier van communiceren bevat transparantie en helderheid. Zo gaf Thijssen aan dat een boodschap meedelen één is, maar het begrijpelijk maken voor iedereen, dat vraagt om een zorgvuldige aanpak. Dit begint bij het samenstellen van de kern in je boodschap. Vooral wanneer er veranderingen binnen het bedrijf optreden, is het cruciaal dat je duidelijke taal en zo min mogelijk jargon gebruikt. Zo houd je je medewerkers op de hoogte en geef je ze vertrouwen in onzekere tijden. Kom je toch niet om je vaktaal heen, voorzie je medewerkers dan van een uitleg die de essentie van je verhaal verklaart.

Verbindende communicatiemiddelen
Dan kan je boodschap inhoudelijk helemaal in orde zijn, maar de manier hoe het bij je medewerkers terecht komt, is ook één van de belangrijke succesfactoren voor een effectieve communicatie. Volgens Thijssen is een interne nieuwsbrief een goede manier om medewerkers op de hoogte te houden van algemene, relevante veranderingen. Daarnaast zijn managers en werkoverleggen ook geschikte middelen om voor verbinding in je communicatie te zorgen. Medewerkers krijgen dan de kans om persoonlijke gesprekken te voeren om hun zorgen te uiten. Ook kan het gebruik van een videoboodschap een effectief middel zijn om informatie op een aantrekkelijke manier over te brengen. Zijn er veel voorkomende vragen, ontwikkel dan een Q&A waarin jouw medewerkers antwoord krijgen op hun onduidelijkheden. Gebruik middelen die de antwoorden op de vragen van jouw medewerkers bevredigt.

Zorg voor een hoge betrokkenheid
Verder wees Thijssen erop dat bij een effectieve communicatie het essentieel is om persoonlijk contact te hebben met je team. Blijf in gesprek en geef je medewerkers de mogelijkheid om te reageren en vragen te stellen. Daarnaast kan iedere medewerker bij de directie binnenlopen met een idee of vraag door het open deuren beleid van Alliance Healthcare. Door laagdrempelige communicatie en het zoeken naar verbinding ontstaat een cultuur met betrokkenheid, waarin een open en transparante communicatie heerst. Zo brengt de directie ieder kwartaal ook een bezoek aan iedere vestiging en is er vooraf ruimte voor een “koffie met Kalman” waarin medewerkers het gesprek met hun algemeen directeur Kalman Petro aan kunnen gaan.

De sleutel tot een goede interne communicatie is dus het matchen van de juiste boodschap die je wilt overbrengen met de juiste communicatiemiddelen. Transparant zijn over de ontwikkelingen van het bedrijf en begrijpelijke taal gebruiken is de manier om effectief te communiceren met je medewerkers. Wil jij ook effectief met je medewerkers communiceren? Neem dan contact met ons op!