Op 13-1-2021 had ik een interview met Ania Brendel, Interne Communicatiespecialist bij RTL. Lees hoe Ania Brendel de verschillen voor en tijdens Corona ervaart en wat hierin de uitdagingen zijn.

De kern van Interne Communicatie
De kerntaken van de functie van Ania Brendel zijn informeren, verbinden en inspireren. De waarden van Interne Communicatie zit in het gebruiken van heldere, makkelijke taal waarbij het RTL-belang voorop staat. Hierbij is het ultieme doel van Ania Brendel een positieve bijdrage leveren aan het werkgeluk van RTL’ers. Het RTL-doel: ‘Verhalen maken die raken in hoofd en hart.’ Dit vertalen Ania Brendel en haar collega terug door interne verhalen te vertellen die raken in hoofd en hart. Ania Brendel zegt dat haar grootste uitdaging het inspireren van werknemers is. Het is duidelijk dat werken in de Coronatijd voor iedereen aanpassing en omdenken vraagt. Inspireren is eenvoudiger wanneer je vaker fysiek contact hebt. Ania Brendel vertelt hierbij dat je als Interne Communicatiespecialist nu in de Coronatijd op zoek moet gaan naar het aanvoelen van sentiment.

De voordelen van het thuiswerken
Volgens Ania Brendel zijn er meer positieve dan negatieve kanten aan het thuiswerken zijn verbonden. Momenteel is het aantal werknemers dat RTL bereikt voor bijeenkomsten meer dan verdubbeld! Voorheen vonden de bijeenkomsten plaats in het restaurant. Het bereik is groter doordat dit nu online is. Er zijn nieuwe skills bijgekomen, zoals Microsoft Teams, online events en livestreams. Volgens Ania Brendel is het belangrijk om af te wisselen in de manier waarop je communiceert. Voorbeelden hiervan zijn video’s, geschreven berichten en polls. In de Coronatijd zijn de Interne Communicatiespecialisten creatief bezig geweest op het intranet. De highlights zijn de ‘Fit Challenge’, de online Bingo’s, de ‘Kerstboom Challenge’, de ‘sentiment poll’ en de ‘binnenblijf vlogs’. Zo heeft de Interne Communicatie voor de binnenblijf vlogs verschillende collega’s benaderd om te vragen of ze een vlog willen opnemen wat laat zien hoe het thuiswerken eraan toe gaat. De intensiviteit van interactie is verhoogd door thuiswerken.

Het werkleven voor Corona
Voor Corona was werken als Interne Communicatiespecialist wel wat anders dan dat het nu is. Ania Brendel benoemd een aantal gebeurtenissen voor Corona. Daarbij gaat het over het jaarlijkse personeelsfeest en het jubileum van RTL. De wensen en ideeën voor het feest komen vanaf Ania Brendel en haar collega. Het organiseren van dit feest doen ze al velen jaren met veel plezier samen.
Voorheen kwam je elkaar in de wandelgangen tegen. Deze momenten leenden zich uitstekend voor een snel gesprek, sparren en netwerken. Niet alleen het laatst genoemde is belangrijk, echter het emotionele aspect wat op deze momenten visueel goed waarneembaar is, is ook erg waardevol.

Communiceer dus met heldere taal naar je werknemers, zodat je de aandacht behoudt. Wees creatief in je uitingen door af te wisselen in de middelen die je gebruikt. Maak het verschil door te inspireren en te verbinden! Heeft jouw bedrijf moeite om dit te realiseren? Neem dan contact met ons op!