Motivatie en verbinding tussen de medewerkers is erg belangrijk. Met de motivatie die de medewerkers hebben, blijven ze met plezier naar werk komen en stralen ze een goede sfeer uit voor het bedrijf. Daarnaast geeft een goede verbinding tussen de medewerkers een sterk samenwerkingsverband. Maar hoe zorg je ervoor dat medewerkers gemotiveerd en verbonden blijven? In deze blog lees je tips en tricks over hoe dit het beste aangepakt kan worden.

Meten is weten
Als manager zijnde is het belangrijk om te weten wat het verhaal achter de werknemers is. Wat motiveert de medewerkers? En wat is hun achtergrond? Pas als je dit als manager of leidinggevende weet, kan hij/zij gepast werk toeleveren. Stel daarnaast realistische doelen op. Wanneer iets te moeilijk is voor de werknemer, is dit demotiverend en minder haalbaar. Ook wanneer werknemers geen zeggenschap hebben over hun eigen werk. Hiermee wordt eigen initiatief niet gewaardeerd en ontmoedigd. Bovendien zullen zij minder plezier in hun werk hebben en minder goed hun best hiervoor doen.
Heb ook altijd vertrouwen in je personeel. Zo laat het IT- en marketingbureau Keytoe de werknemers alles zelf beslissen. Er zijn geen leidinggevende of directie. Het bedrijf laat het personeel vrij in wanneer, waar en hoeveel ze willen werken.
Dus geef mensen de kans als ze het liever anders doen en kijk of het doel haalbaar is. Vergeet ook zeker niet om af en toe een complimentje uit te delen. 😉

Verbinding onderling
Mensen werken voor andere mensen, zoals werkgevers en teamleiders, niet voor bedrijven of organisaties. Volgens het onderzoek van de Amerikaanse psycholoog Travis Bradberry nemen werknemers ontslag vanwege hun baas en niet vanwege hun baan.
Zorg ervoor dat werknemers zich gehoord voelen. Voor een organisatie is het van belang dat werknemers zich kunnen ontwikkelen. Daarmee leveren ze een positieve bijdrage aan de organisatie. Daarnaast is het belangrijk dat de medewerkers elkaar ook onderling kennen. Dit verhoogt het vertrouwen en de betrokkenheid. 

Verbinding en motivatie is dus belangrijk tussen de medewerkers. Zij zijn namelijk het visitekaartje voor het bedrijf. Zodra zij zich niet thuis voelen, is dit niet een goed visitekaartje. Hoe zorg jij ervoor dat medewerkers zich betrokken voelen? En heb jij nog andere tips?